Hoe om te gaan met stress tijdens het afstuderen

Je studietijd is de mooiste tijd van je leven! Je doet veel nieuwe indrukken op, leert eindelijk iets waarvan je weet dat je er later wat aan hebt, maakt nieuwe vrienden etc. Voor veel mensen is dit ook gelijk de eerste keer dat ze op eigen benen staan en lekker hun eigen leven in kunnen delen. Maar dan komt het moment van afstuderen…. Dat fijne relaxte gevoel wat je tijdens je studententijd had maakt plaats voor…STRESS!!

Wat nu? Er komen ineens zoveel dingen op je af en je vraagt je vaak af: ‘Heb ik het wel genoeg gedaan?’ ‘Ben ik wel goed genoeg?’  ‘Ga ik het wel halen?’ Ineens verander je van die leuke onbezorgde student in een soort nerveus en opvliegend monster. Op zo’n moment is het goed om te bedenken dat miljoenen studenten je al zijn voorgegaan en ook zij hebben hun studie afgerond. Er is dus helemaal niets om je zorgen over te maken. Wees dus gerust! Mocht je nu toch nog erg veel last hebben van stress dan kan je het beste het volgende doen:

Maak een duidelijk overzicht

Door voor jezelf duidelijk op papier te zetten wat je nog moet doen en wanneer je dit gaat doen, creëer je rust in je hoofd. Zet dus ook op papier hoe laat je elke dag begint en hoe laat je weer stopt. Regelmaat is erg belangrijk.

Probeer niet uit te stellen

Het uitstellen van vervelende dingen kan je op korte termijn veel rust brengen, maar wanneer je dingen te lang laat liggen geeft dit juist weer extra stress. Het blijft namelijk constant in je achterhoofd zitten en naarmate de deadline dichterbij komt, zal ook je stress toe gaan nemen.

Ga op tijd naar bed

Wanneer je voldoende slaap krijgt, ga je vanzelf beter presteren. Zoals ik al eerder in een blog heb geschreven, zullen je cijfers zelfs een half punt hoger zijn wanneer je voldoende slaap hebt gehad.

Creëer ‘Me Time’

Je zult merken dat wanneer je je alleen nog maar bezig houdt met afstuderen, je overzicht verliest en dus alleen maar meer gaat stressen. Ontspanning is dus erg belangrijk! Ga lekker met vrienden op stap en neem nog een extra biertje! De afleiding zal je goed doen!

Drink niet teveel koffie of Red Bull

Wanneer je te veel koffie of Red Bull gaat drinken dan zal je merken dat je heel even een energie boost krijgt maar al snel zakt dat weer weg en wil je nog een kopje koffie of nog een blikje Red Bull pakken.  Zeker als je het niet gewend bent om dit te drinken kun je er zelfs hoofdpijn van krijgen. Het drinken van bovenstaande dranken kan geen kwaad, zolang je dit maar met mate doet en afwisselt met bijvoorbeeld water. Door veel water te drinken blijf je fit en gezond en dit heeft invloed op je concentratie en verwerkingsvermogen.

Sporten heeft een positieve invloed op je leeromstandigheden

De drukte rondom het afstuderen kan ervoor zorgen dat je minder beweegt. Toch is het belangrijk om fit te blijven. Sport in welke vorm dan ook en doorbreek zo de sleur van het leren. Het brengt zuurstof naar je hersenen en neemt het ‘duffe’ gevoel weg. Ondanks dat sporten intensief kan zijn, werkt dit juist stress verminderend. Je doorbloeding wordt beter waardoor afvalstoffen uit je hersenen verdwijnen en je hersenen vervolgens beter functioneren. Je kunt sporten zien als een beloning en jezelf belonen geeft een goed gevoel.

Bekijk hier een checklist die je helpt met je onderzoek