10 tips om je tekst leesbaarder te maken

Een goed leesbare tekst schrijven is vaak moeilijker dan je denkt. Daarom hebben we de volgende tips even op een rijtje gezet, zodat het schrijven van een goed leesbare een stuk makkelijker wordt.

1. Schrijf op een actieve manier.

Vaak leest het prettiger wanneer een tekst in de bedrijvende vorm is geschreven. Daarnaast komt het ook enthousiaster en persoonlijker over. Probeer de passieve vorm te vermijden.

2. Gebruik niet teveel woorden per regel.

Vaak wordt in e-mails en brieven de gehele lengte van het ‘papier’ gebruikt. Dat is ook best logisch. Maar zorg er wel voor dat je niet te veel woorden per regel gebruikt. Wanneer je dit doet, wordt de tekst rustiger en is deze makkelijker te lezen. Zorg er aan de andere kant wel voor dat je niet te weinig woorden per regel gebruikt, waardoor mensen niet de hele tijd terug hoeven te kijken in de tekst.

3. Gebruik bredere marges.

Ben je bang dat je toch te veel woorden per regel gebruikt? Gebruik dan wat bredere marges. De tekst oogt daardoor luchtiger en nodigt meer uit om te lezen. Zorg er natuurlijk wel voor dat de marge in verhouding is.

4. Gebruik niet teveel dikgedrukte woorden.

Wanneer dikgedrukte woorden te vaak worden gebruikt verliezen ze hun doel. Je maakt vaak gebruik van dikgedrukte woorden om iets te accentueren, maar wanneer bijna alles dikgedrukt is, springt niets er meer uit en bereik je dus eigenlijk het tegenovergestelde.

5. Zorg voor een goede lengte van je tekst.

Niets staat zo slordig als wanneer de eerste of laatste regel van een alinea op de volgende bladzijde staat. Probeer dit dus altijd te vermijden en kort desnoods je tekst iets in.

6. Tekst schrappen.

Lees je tekst altijd kritisch na. Staat er informatie in die niets toevoegt aan de informatie die je wilt delen? Verwijder deze dan. Ook overbodige lidwoorden, bijvoeglijk naamwoorden en voorzetsels kun je het beste schrappen. Houd je tekst kort maar krachtig!

7. Wees specifiek.

Draai niet om de hete brij heen, maar vertel gewoon zo direct mogelijk wat je bedoelt. Gebruik concrete omschrijvingen, quotes en verwijzingen naar andere teksten.

Dus niet: Ik mail je zo spoedig mogelijk alle documenten (wanneer? En hoe?)

Maar: Ik mail je binnen 2 dagen alle documenten.

Ook niet: Wanneer je bij ons komt werken, leer je alle kneepjes van het vak.

Maar: Wanneer je bij ons komt werken zullen wij je het volgende leren: hoe om te gaan met klanten, het typen van en zakelijke mail en wat te doen bij klachten.

8. Gebruik korte zinnen.

Probeer zo veel mogelijk samengestelde zinnen te vermijden. Gebruik daarvoor simpele, heldere zinnen.

9. Laat je tekst door een ander nalezen.

Wanneer je een mailing naar een groep klanten stuurt, is het handig om de tekst eerst door een ander te laten nalezen om te zien of de boodschap overkomt. Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan zal die ander jou daarop wijzen.

10. Gebruik een algemeen geaccepteerd lettertype.

Waar je vooral op moet letten bij het kiezen van een lettertype is de leesbaarheid van het lettertype. Over het algemeen worden Arial, Calibri en New Times Roman overal wel geaccepteerd (gebruik echter nooit lettertypes zoals comics sans e.d. Dit is niet alleen vanwege het karakter van de lettertypes maar ook vanwege de leesbaarheid aangezien dyslecten moeite zullen hebben met het lezen van dit soort lettertypes). Het is raadzaam om lettergrootte 12 aan te houden. Houd er rekening mee dat wanneer je naar een conservatiever bedrijf schrijft, je ook het conservatieve lettertype New Times Roman gebruikt.

 

Je scriptie laten checken door ons?! Klik hier voor meer informatie.